Tidslinje

Ta del av vår tidshistoriska återblick och följ med oss på vår nästa resa, med sikte på de kommande 30 åren.

Häng med på vår resa från då Sotlugg & Linlugg grundades 1994. Verksamheten har sedan dess utvecklats, och nya möjligheter har skapats tack vare mod och nyfikenhet. Utmaningar har mötts med en gemensam positiv inställning om att allt går att lösa. Wella har utnämnt Sotlugg & Linlugg till en av Nordens ledande och mest föredömliga salonger för sitt metodiska utvecklingsarbete med det egna profil- och kvalitetsprogrammet Style Selection. Det har bland annat lett till en expansion där företaget idag har två salonger med strax under 20 anställda.

Sotlugg & Linlugg drivs utifrån tydliga värderingar: Gemenskap, Kvalitet och Edge. Inte bara följer vi branschens utveckling, utan vi är också med och leder den framåt inom utvalda områden.

Ta del av vår tidshistoriska återblick och följ med oss på vår nästa resa, med sikte på de kommande 30 åren.

1994

Ute i världen: Sverige besegrar Bulgarien med 4-0 och blir bronsmedaljör vid VM i fotboll i USA.

Hemma hos Sotlugg & Linlugg: Företaget startas av Pernilla Kilgren och Titti Nygaard, där Pernilla fortfarande är delägare och aktiv i företaget. Titti, som kom på namnet Sotlugg & Linlugg, gick sorgligt nog bort i cancer några år efter starten, men Sotlugg & Linlugg lever vidare i hennes minne.

1997

Ute i världen: Världens första klonade får, Dolly, visas upp av skotska forskare.

Hemma hos Sotlugg & Linlugg: Jenny Nordqvist har arbetat på företaget i drygt två år efter avslutade studier och en session i London. Idéer för hur företaget kan utvecklas inom olika områden börjar ta fart.

2000

Ute i världen: Nio personer omkommer och ett trettiotal skadas under en konsert med gruppen Pearl Jam på Roskildefestivalen.

Hemma hos Sotlugg & Linlugg: Pernilla Kilgren blir mamma till dottern Tindra och tar föräldraledigt samtidigt som Jenny Nordqvist tar ett sabbatsår för att läsa på Komvux.

2003

Ute i världen: Planeterna Mars och Jorden ligger rekordnära varandra (55,76 miljoner km).

Hemma hos Sotlugg & Linlugg: Verksamheten expanderas och går från hyrstolar till anställd personal.

2006

Ute i världen: En 67-årig spansk kvinna föder tvillingar på ett sjukhus i Barcelona och blir därmed den hittills äldsta barnaföderskan.

Hemma hos Sotlugg & Linlugg: Salongen börjar bli trångbodd och tankar föds kring en möjlig expansion, att våga vara nytänkande och samtidigt satsa på nya idéer. Hanna Ivarsson börjar 2008 som elev och blir efter två år anställd.

2009

Ute i världen: Barack Obama blir president och därmed USA första mörkhyade president.

Hemma hos Sotlugg & Linlugg: Wella börjar uppmärksamma Sotlugg & Linlugg som ett framgångsexempel inom kvalitet och kundbemötande.

2012

Ute i världen: Estelle, svensk arvprinsessa, dotter till kronprinsessparet Victoria och Daniel, föds.

Hemma hos Sotlugg & Linlugg: Utvecklingen av kvalitetsprogrammet Style Selection tar form, och förberedelser för flytten av salongen påbörjas. Arbete om dagarna och planering, utformning och tillstånd samt mycket annat på kvällarna.

2015

Ute i världen: Måns Zelmerlöw vinner Eurovision i Wien med låten "Heroes".

Hemma hos Sotlugg & Linlugg: Flytten 2013 har förvandlat en tidigare ödslig lokal i det gamla Riksbankshuset till en imponerande salong som får kunderna att häpna. Jenny Nordqvist uppmärksammas i Dagens Industri för sitt värderingsdrivna arbete och kreativa ledarskap inom frisörbranschen. Hon blir även nominerad till årets kvinnliga företagare.

2018

Ute i världen: 29-gradigt medelhavsvatten i sydvästra Europa raderar ut musselodlingar i Spanien.

Hemma hos Sotlugg & Linlugg: En ny salong öppnas i Borlänge med Hanna Ivarsson som platschef. Hon går även in som delägare i moderbolaget Mamma Spretlugg och blir personalchef för bägge av salongerna. Stora beslut fattas och engagerad personal rekryteras. Steven Kautzky Andersson kommer in som delägare, efter att ha arbetat i drygt tio år med företagets kund- och relationsanalyser samt andra delar kring vad som driver ett värderingsdrivet SME-företag framåt.

2021

Ute i världen: Den globala dödssiffran i coronaviruspandemin överstiger tre miljoner.

Hemma hos Sotlugg & Linlugg: Företagets medarbetare gör en heroisk insats för att anpassa verksamheten under pandemin med kundens bästa i fokus. Utan engagerade medarbetare blir det ingen effekt.

2024

Ute i världen: Ryssland fortsätter sedan den 24 februari 2022 med sin fullskaliga invasion av Ukraina och har inget slut i sikte. Det är en stor tragedi som har orsakat enorma humanitära behov.

Hemma hos Sotlugg & Linlugg: Firar sitt 30-årsjubileum och blickar framåt mot de kommande 30 åren.

"Det är sjukt overkligt, att det har gått så lång tid, och det har hänt så mycket, men samtidigt känns det som i går. Jag har själv gett över 25 000 behandlingar genom åren. Särskild stolt är jag över att vi efter tio år gick från hyrstolar till anställd personal. Dryga tio år senare, tack vare Jennys målinriktade utvecklingsarbete, flyttade vi sedan till det gamla anrika Riksbankshuset, det var en spännande utmaning som gick hem."
- Pernilla Kilgren, frisör, som grundade företaget om att fylla 30 år.
"Jag har alltid drivits av att utveckla vår egen verksamhet men även frisöryrket som helhet. Vi är idag ett av de få företagen i Sverige som har ett eget utvecklat kvalitetsprogram. Det är ett löpande arbete som pågår hela tiden. Visst har det stundtals varit utmanande, men jag är sjukt stolt över att jag har haft mod och kraft att våga förändra saker och ting. Men utan våra duktiga medarbetare hade det inte varit möjligt."
- Jenny Nordqvist, VD och frisör samt delägare om att fylla 30 år.
"Jag började som elev hösten 2006 och blev efter två år anställd. Idag är jag delägare och personalansvarig samt praktiserande frisör. Det har varit en spännande resa, där vi har tagit oss igenom flera lågkonjunkturer och en pandemi, samtidigt har vi hela tiden har försökt arbeta som ett föredömligt och värderingsdrivet företag med kundens bästa i fokus, det har gjort oss starka i de utmanande stunderna."
- Hanna Ivarsson, personalansvarig, frisör och platschef i Borlänge om att fylla 30 år.
"Sotlugg & Linlugg har varit banbrytande genom att sätta kunden i fokus via sitt kvalitets- och upplevelseprogram Style Selection. Grundarnas intentioner och starka vilja av att ta kontroll över de faktorer som bygger förtroende är föredömligt. Sotlugg & Linluggs framgång handlar bara om en sak – att bli det självklara valet. Det är alltid en färskvara. Det är den senaste kundupplevelsen som gör skillnad. Där har det varit intressant att få arbeta med vad salongens kunder har för förväntningar och vilka upplevelser de tar med sig när de lämnar salongen."
- Steven Kautzky Andersson, förändringsledare, varumärkesutvecklare och delägare om att fylla 30 år.